BLOG

Zadbaj o swoje zdrowie! Stwórz wzorcowe stanowisko pracy przy komputerze

Wydawałoby się, że do pracy przy komputerze wystarczą zwykłe biurko i krzesło. Tymczasem tworząc stanowisko pracy, należy zastosować kilka reguł ergonomii — tak, by było ono bezpieczne i zdrowe. Wówczas praca staje się przyjemniejsza, a i więc bardziej wydajna. Dowiedz się, jak stworzyć wzorcowe stanowisko do pracy biurowej!

 

Wielu osobom wydaje się, że praca przy komputerze nie jest męcząca. W końcu “po prostu siedzimy”. Tymczasem długogodzinne siedzenie przy biurku to ogromne obciążenie dla naszych pleców, stawów i mięśni, a także umysłu. Aby uniknąć bólu i wielu schorzeń, absolutną koniecznością jest stworzenie wzorcowego stanowiska pracy, które zadba o nasze zdrowie. Nie tylko trzeba tu dobrać dobre biurko do pracy i wygodne krzesło biurowe, ale i dopasować je odpowiednio do naszej budowy ciała. Warto też zadbać o kilka gadżetów, zwiększających komfort pracy.

Biurko do pracy przy komputerze

Jednym z najważniejszych elementów dobrego stanowiska pracy jest biurko biurowe. Bardzo ważnym jest, aby dobrać odpowiednio jego wymiary. Zakłada się, że minimalny rozmiar biurka do pracy przy komputerze, wynosić powinien nie mniej niż 80 x 120cm lub 80 x140cm. Biurko do pracy musi być na tyle duże, aby pomieścić wszystkie potrzebne sprzęty i akcesoria (tj. komputer, klawiaturę, dokumenty etc.). Powinno ono mieć także wysokość dopasowaną do osoby dorosłej. Nie sprawdzi się tu więc model dziecięcy czy młodzieżowy, a jedynie ten przeznaczony właśnie do pracy biurowej.

 

Kupując biurko do biura, warto też zwrócić uwagę na jego podstawę. Pod blatem powinno znaleźć się wystarczająco dużo miejsca na nogi. W przeciwnym razie siedząca przy nim osoba będzie nieustannie przyjmować niewygodną, a nawet szkodliwą dla zdrowia pozycję.

Dobre krzesło do biurka

We wzorcowym stanowisku pracy najważniejszą rolę odgrywa jednak krzesło. To ono ma bowiem największy wpływ na zdrowie pracownika. Jeszcze do niedawna w biurach spotkać można fotele biurowe, których oparcia sięgały połowy pleców. Teraz wiadomo, że niekorzystanie wpływały one na kręgosłup. Dobre krzesło do biurka powinno więc zakrywać całe plecy i być wyposażone w odpowiedni zagłówek do opierania głowy. Tylko taki model pozwala na zachowania zdrowej pozycji podczas pracy.

 

Kolejną ważną cechą dobrego fotela biurowego jest możliwość regulacji, dzięki której krzesło można dopasować do sylwetki i wagi użytkownika. Powinno ono posiadać między innymi regulację wysokości siedziska i oparcia. Przydatne bywają także regulacja podłokietników, zagłówka i głębokości siedzenia.

 

Idealny fotel biurowy to zaś ten, który posiada także mechanizm wentylacji, a więc wyposażony jest w różnego rodzaju siatki i membrany. To zapewnia bowiem odpowiednią termikę ciała siedzącej na nim osoby.

Akcesoria zwiększające komfort pracy

Tworząc wzorcowe stanowisko pracy, warto też pomyśleć o wszelkich gadżetach i akcesoriach zwiększających komfort pracownika oraz poprawiających wydajność pracy. W pierwszej kolejności należy zadbać o porządek na biurku i pod nim. Sprawdzą się tu więc wszelkie organizery i pojemniki na artykuły biurowe, a także przelotki i uchwyty na kable, pomagające uwolnić się od przeszkadzającej plątaniny kabli.

 

Pod blatem dobrze jest zaś zamontować specjalne kontenery z szufladami i półkami zarówno na przedmioty potrzebne w pracy, jak i prywatne rzeczy pracowników. Biurko można też wyposażyć w podstawkę na monitor czy półkę na klawiaturę.

Odpowiednie oświetlenie i wygłuszenie biura

We wzorcowym stanowisku pracy ważne jest również jego otoczenie. Przede wszystkim przestrzeń pracownicza powinna być wolna od rozpraszających elementów. Biuro warto więc wyposażyć w rozmaite regały, szafki i szuflady, w których trzymać można wszelkie dokumenty i akcesoria biurowe.

 

Nie bez znaczenia pozostaje również oświetlenie biura. Oprócz ogólnego oświetlenia górnego, nad każdym pojedynczym stanowiskiem pracy powinny znaleźć się dodatkowe lampy i lampki. W biurze najlepiej sprawdzą się zaś żarówki, dające światło o barwie białej. Żółte oświetlenie, choć bardzo przyjemne w domu, w pracy może powodować zmęczenie i ospałość. Co więcej żółte łuny mogą wpływać niekorzystnie na oczy pracowników, pracujących długie godziny przy komputerach.

 

Na koniec należy zwrócić także uwagę na wygłuszenie przestrzeni biurowej. Jest to szczególnie ważne w strefie coworkingowej i w open space’ach. Zarówno szmer z sąsiednich pomieszczeń czy nawet z sąsiedniego biurka, jak i hałas z ulicy bardzo mocno dekoncentruje i rozprasza. Poszczególne stanowiska można więc oddzielić od siebie specjalnymi ściankami i przegrodami, które zapewnią intymność i ciszę. Pomieszczenie można dodatkowo wyciszyć poprzez panele wygłuszające.